Zoeken in deze blog

dinsdag 20 april 2010

Zoektocht naar een goede onderzoeksvraag

Na een lange zoektocht ben ik eindelijk op mijn uiteindelijke onderzoeksvraag uitgekomen. Wat deze is zal ik aan het eind van dit bericht vertellen, maar eerst zal ik de zoektocht beschrijven en wat daar allemaal bij is komen kijken.

Nadat ik commentaar had gehad op mijn eerdere onderzoeksvragen van mijn critical friends ben ik eens diep gaan nadenken over de onderzoeksvraag die ik tot dat moment voor ogen had.
Hoe kan ik kinderen geboeid houden, doormiddel van mijn eigen enthousiasme en inbreng, tijdens een theoretische methodeles les?

Dit is vooral gekomen doordat ik, als begin van mijn onderzoek, een zelfbedachte geschiedenisles over Nelson Mandela heb gegeven en de kinderen daar juist erg enthousiast over waren. Dit gooide het hele onderzoek weer in de war!

Toch heeft deze, juist leuke, Nelson Mandelales mij wel weer nieuwe inzichten in het onderzoek gegeven. Tijdens de geschiedenisles heb ik namelijk gebruik gemaakt van verschillende werkvormen, welke de kinderen erg geboeid hielden. Omdat ik al eerder had aangegeven dat ik graag naar de leerstijlen van de kinderen wilde kijken, en daar vanzelfsprekend ook verschillende werkvormen bijhoren, heb ik besloten om een andere richting in te slaan wat betreft mijn onderzoek. Deze richting wil ik inslaan doormiddel van de volgende onderzoeksvraag:

Hoe kan ik, middels mijn eigen inbreng en handelen, de betrokkenheid bij de kinderen uit mijn stageklas verhogen door gebruik te maken van verschillende werkvormen die bij de leerstijlen van de kinderen horen?

Daarbij horen tot nu toe de volgende deelvragen:
- Welke leerstijlen hebben de kinderen uit mijn stageklas?
--> Deze wil ik gaan onderzoeken door de leerstijlentest van Kolb bij de kinderen uit te voeren.
- Welke werkvormen horen bij de leerstijlen van Kolb?
- Van welke wervormen word er al gebruik gemaakt in mijn stageklas?
- Hoe reageren de kinderen tot nu toe op deze werkvormen?
- Welke werkvormen gebruik ik in mijn lessen?
- Hoe zou ik mijn handelen met deze werkvormen kunnen verbeteren?

Deze zal ik de komende tijd veranderen of verbeteren. Ook zal ik hier al zeker mee aan de slag gaan in mijn eigen lessen die ik de komende tijd ga geven.

1 opmerking:

  1. Dag Ilse,

    je ben zeker weer een stap verder gekomen met het formuleren van een onderzoeksvraag. Goed dat je zo blijft zoeken naar de juiste formulering. Waar het om draait, als ik het goed lees, is dat je ervaring op wilt doen met het uitvoeren van werkvormen die aansluiten bij de leerstijlen van de leerlingen zodat de leerlingen betrokken blijven. Prima want zo draait het om je eigen handelen en dat is de bedoeling van een actieonderzoek. In je casestudy zal je vooral moeten/ kunnen beschrijven hoe de werkvormen die je geeft verlopen. Zodat de lezer een duidelijk beeld krijgt hoe jij groeit in het geven van die werkvormen.

    BeantwoordenVerwijderen