Zoeken in deze blog

dinsdag 9 maart 2010

Uitbreiding onderzoeksvraag

Naarmate een onderzoek vorderd moeten er een hoop aanpassingen worden gedaan. Waar nodig worden de onderzoeksvraag en de subvragen bijgesteld. Zo ook in mijn actieonderzoek.

Mijn aanvankelijke onderzoeksvraag was als volgt;
Hoe houd ik kinderen gemotiveerd/ geboeid tijdens een saaie les, bijvoorbeeld geschiedenis?

Doordat mijn critical friends kritisch naar deze vraag hebben gekeken, heb ik mijn onderzoeksvraag bij kunnen stellen én heb ik subvragen kunnen opstellen.

Commentaar van mijn critical friends;
·Hoe zie je dat de kinderen geboeid zijn?
- gedrag?
- aan elkaar zitten?
- welke kinderen met name (bepaalde groep kinderen)?

·Wat is een saaie les?
- is dit voor jou saai of voor de kinderen? (veel kinderen vinden geschiedenis leuk)
-hoe zie je dat de kinderen dit een saaie les vinden?
- hoe worden deze lessen op dit moment gegeven?

·Wil je één les kiezen, of kijken naar meerdere lessen?

Naar aanleiding van dit commentaar of eigenlijk deze vragen heb ik de volgende onderzoeksvraag geformuleerd;
Hoe kan ik kinderen geboeid houden, doormiddel van mijn eigen enthousiasme en inbreng, tijdens een theoretische methodeles les?

Bij deze onderzoeksvraag heb ik de volgende subvragen geformuleerd;
- Hoe kun je zien dat kinderen geboeid zijn? (Welk gedrag vertonen geboeide en juist niet-geboeide kinderen?)
Dit wil ik onderzoeken door de leerstijlen van Kolb te gebruiken bij mijn observaties.
- Welke manier van lesgeven boeit de kinderen het meest?
Dit wil ik onderzoeken door op verschillende manieren les te gaan geven, hier wil ik verschillende cyclussen van maken.

Zoals je ziet zijn de vragen voor mijn actieonderzoek nog niet compleet, hier ga ik de komende week aan werken.

1 opmerking:

  1. Dag Ilse,

    Je onderzoeksvraag wordt al steeds concreter. Goeie input van je critical friends. Mooi hoor. Nog een tip voor je onderzoeksvraag. Je stelt dat het jouw enthousiasme is die er voor kan zorgen dat een theoretische methodeles interessant wordt. Dat is natuurlijk nog maar de vraag. Je zou je enthousiasme als een deelvraag op kunnen vatten bij het onderzoek. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden waar je naar kunt kijken. Verder is het zo dat je stelt dat een theoretische methodeles niet zo boeiend is voor leerlingen. Maar ook dat zou je niet zo direct kunnen zeggen. Je zou dat eerst kunnen onderzoeken. Dus kijken naar de verschillende soorten lessen die je geeft. Daarna zou je kunnen ze zeggen bij wat voor soort lessen leerlingen wel geboeid zijn bij jouw lessen en bij welke niet. Dan kun je analyseren waardoor dat zou kunnen komen.

    BeantwoordenVerwijderen