Zoeken in deze blog

dinsdag 9 maart 2010

Reflectie op ICT modelles

Naar aanleiding van de les ICT die wij hebben gehad heb ik een reflectie gemaakt. Deze les ging over de Olympische Winterspelen in Vancouver 2010. Zelf vond ik de les heel erg leuk, dit omdat we zelf heel actief bezig konden zijn met de opdrachten die we kregen. De reflectie die hieronder te vinden is, heb ik gemaakt aan de hand van de vragen die in de powerpoint prestentatie stonden.

Aan welke doelen heb je tijdens deze modelles gewerkt?
Tijdens deze modelles heb ik aan de volgende doelen gewerkt;
- Leren werken met Google Earth.
- Te weten komen welke sporten er voorkomen op de Olympische Winterspelen.
- Te weten komen waar Vancouver precies ligt en wat de omgeving hiervan is.

Wat was je eigen beginsituatie?
Zelf heb ik al weleens gewerkt met Google Earth, ik wist hier dus goed de weg te vinden en dus ook wat ik er precies mee kon doen. Verder was ik al bekend met de Olympische Winterspelen. Ik wist de meeste sporten wel te benoemen en ook had ik al veel over de Spelen in Vancouver gelezen en gehoord.

Op welke manier is gewerkt aan betrokkenheid?
De betrokkenheid van de leerlingen is getrokken doordat we zelf heel actief bezig waren. Zo hebben we zelf een aantal opdrachten mogen maken op Google Earth. Ook hebben we actief mee mogen denken in de les zelf, zo hebben we een woordweb gemaakt over de Olympische Spelen en hebben we daar zelf veel inbreng in gehad.

Van welke media is gebruik gemaakt?
Tijdens de modelles is er gebruik gemaakt van afbeeldingen en filmpjes. Daarnaast is er ook gebruik gemaakt van ICT, daarbij kun je denken aan internet en Google Earth.

Op wat voor manier is tegemoet gekomen aan Cognitive Theory of Multimedia Learning van Mayer?
In de les zijn we tegemoet gekomen aan de Cognitive Theory of Multimedia Learning van Mayer doordat we onze zintuigen op veel verschillende manieren hebben gebruikt. We hebben filmjes gekeken maar daarnaast ook actief geluisterd naar de docent.

Van welke educatieve bronnen is gebruik gemaakt?
De educatieve bronnen die we in de les hebben gebruikt zijn Google Earth en internet.

Van wat voor soort vragen is in de webwandeling gebruik gemaakt?
In de webwandeling is er gebruik gemaakt van onderzoeksvragen. Hiermee bedoel ik vragen die zelf tot acties uitlokken. Zo hebben we bijvoorbeeld zelf de afstand tussen Nederland en Vancouver uit mogen rekenen. Dit trekt de aandacht van mensen en houdt de betrokkenheid erbij.

Welke stappen uit de geografische vierslag zijn in de webwandeling aan bod gekomen?
In de modelles zijn alle vier de punten uit de geografische vierslag naar voren gekomen. Het wat en waar is terug te vinden in het zoeken van plaatsen in Google Earth maar bijvoorbeeld ook al in het simpel benoemen van de plaats waar de Olympische spelen worden gehouden dit jaar. Het herkennen vind je terug in dat het onderwerp iets uit de belevingswereld van de leerlingen was. Het was een actueel en bij iedereen bekend onderwerp. Het verklaren is teruggekomen in de vraag waarom juist de Winterspelen in dat gebied werden gehouden, zonder sneeuw kunnen er namelijk geen Winterspelen worden gehouden. Het waarderen was terug te vinden in de hele les, je kon overal je mening geven en antwoord geven op de vragen die werden gesteld.

Over het algemeen was dit dus een hele complete les. Alle punten die een goede les maken, zaten in deze modelles. Zelf vond ik het ook erg leuk om te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten