Zoeken in deze blog

vrijdag 5 maart 2010

Muurtje bouwen

Tijdens onze laatste les hebben we een zogenaamd 'Muurtje' gebouwd. Doormiddel van deze opdracht hebben we voor onszelf duidelijk gekregen wat wij verstaan onder 'goed onderwijs'. Hiervoor zijn natuurlijk wel een aantal bouwstenen nodig, deze hebben we op een blaadje gekregen en hebben we moeten uitknippen en tot een piramide moeten leggen. Hierbij lagen de belangrijkste bouwstenen op de onderste rij en de minst belangrijke bouwstenen op de bovenste rij. Op deze manier heb ik voor mezelf duidelijk gekregen hoe ik denk over goed onderwijs. Ik heb zelf op een reguliere basisschool gezeten waar gewerkt werd in fases. Daardoor was er wel een bepaalde uitdaging voor kinderen die dit nodig hadden maar was er ook ondersteuning voor de kinderen die iets minder konden leren. Dit is mij heel erg bijgebleven! Mijn muurtje zag er ongeveer als volgt uit;

De onderste rij (dit zijn voor mij dus de belangrijkste bouwstenen)
- Kinderen leren alleen als ze betrokken zijn.
- Het onderwijsaanbod moet afgestemd zijn op de doelgroep.
- Als leerkracht moet je gedifferentieerd lesgeven.
- De leerkracht kijkt wat er leeft bij de kinderen en gebruikt dat als uitgangspunt voor de lessen.
- Kinderen leren het meest door zelf actief met de leerstof aan de slag te gaan.
- Kinderen worden gevolgd door hun individuele prestaties in beeld te brengen en te kijken of ze zich t.o.v zichzelf ontwikkelen.

De tweede rij
- Doormiddel van observaties kun je als leerkracht kijken of kinderen zich goed ontwikkelen.
- Het belangrijkste doel van het onderwijs is om kinderen zelfredzaam en zelfverantwoordelijk te maken.
- Kinderen leren het meest in heterogene groepen.
- Kinderen zijn zelf verantwoordelijk wanneer ze welke taken doen.
- Kinderen worden gevolgd d.m.v een leerlingvolgsysteem waarin je individuele uitslagen kunt afzetten tegen de norm.

De derde rij
- Kinderen moeten leren dat je sommige dingen gewoon moet doen, ook al vind je het niet leuk.
- Kinderen worden betrokken bij het beoordelen van hun eigen werk.
- Er moet net zoveel tijd zijn voor spel, gesprek en vieren als voor werk.
- Aan de hand van methodes kun je als leerkracht zien of kinderen voldoende en snel genoeg leren.
- Taal en rekenen zijn de belangrijkste vakken, daarmee zou de helft van de tijd gevuld moeten zijn.
- Het belangrijkste doel van het onderwijs is dat kinderen leren lezen, schrijven en rekenen.

De vierde rij
- Bij het lesgeven moet je uitgaan van het 'gemiddelde' van de groep.
- Evalueren gebeurt door het afnemen van gevalideerde toetsen (methodeafhankelijk en methodeonafhankelijk)

De bovenste rij (voor mij de minst belangrijke bouwstenen)
- De leerkracht bepaalt wat de kinderen moeten leren en wanneer.
- Kinderen leren het meest door te luisteren naar de uitleg van de leerkracht.
- Kinderen weten nog niet wat ze niet weten en kunnen dus niet beslissen wat ze willen leren.

Zoals je aan mijn muurtje kunt zien, ben ik een voorstander van de middenweg in het onderwijs. Ik vind het erg belangrijk dat de lessen aansluiten bij de belevingswereld van kinderen maar daarnaast moet er ook gewoon geleerd worden wat niet zo leuk is. Ik vind het lastig om voor mezelf een bepaald type onderwijs te kiezen, ik denk dat in elk type namelijk iets goeds zit. Dit beeld moet ik voor mezelf dus nog ontwikkelen en een keus maken wat voor mij het meest geschikte onderwijs is.

Om in een metafoor te spreken;
Volgens mij is een kind een bloembol of zaadje die moet groeien en daarna vanzelf zal uitbloeien tot een mooie bloem. Dit betekend dat er eerst veel water (input) gegeven moet worden om te groeien, daarna zal het kind zelf bepalen wat er nodig is om te kunnen groeien en uiteindelijk uit te komen in de vorm van een mooie bloem. Hieruit zou je dus kunnen halen dat een ouder kind zelf beter kan bepalen wat hij/zij nodig heeft om goed te kunnen passen binnen de maatschappij waarin hij/zij leeft.

1 opmerking:

  1. Dag Ilse,

    Je visie zoals je die omschrijft is duidelijk. Er valt ook een duidelijke link te maken met je onderzoek. Zoals je aangeeft kies je voor een middenweg. Kinderen moeten soms ook dingen leren die niet altijd even leuk zijn. Dit kun je goed koppelen aan het geven van uitdagende lessen.

    BeantwoordenVerwijderen