Zoeken in deze blog

vrijdag 5 maart 2010

Casestudies Carla Ponte

Omdat ik eigenlijk nog geen idee had hoe een actieonderzoek er uit zou komen te zien, en met mij meerdere mensen uit de klas, hebben we de casestudies uit het boek van Carla Ponte moeten lezen. In het begin zag ik er best tegenop want het waren een heleboel bladzijdes.. Maar na de drie onderzoeken te hebben gelezen, heb ik wel een beter beeld voor mezelf gekregen over mijn eigen onderzoek. Elk onderzoek had iets in zich wat me aantrok, de één natuurlijk meer dan de ander.

Het eerste onderzoek ging over de natuurkundelessen in het middelbaar onderwijs. Wat mij vooral erg aansprak in dit onderzoek was de betrekking van de leerlingen bij het onderzoek. Dit werd vooral door de PMI enquete erg versterkt. Ik denk dat het heel belangrijk is om de mensen die (misschien wel onbewust)deelnemen aan je onderzoek, te betrekken bij je onderzoek. Ook op deze manier kun je goede input krijgen om je onderzoek voort te zetten.
Dit gebeurde ook in dit onderzoek. Na de eerste verkenning bleek dat er uit die onderzoeksvraag geen echte conclusie zou komen. Maar uit de PMI enquete kwam er een ander punt aan het licht om te onderzoeken, hierdoor is het onderzoek en de onderzoeksvraag bijgesteld. Iets wat mij wel erg aansprak!

De andere twee onderzoeken spraken mij iets minder aan. Dit kwam vooral doordat er bij het tweede onderzoek ontzettend veel cyclussen werden doorlopen, iets wat niets voor mij is. Ik onderzoek het liefst zo concreet mogelijk en vind het belangrijk dat er na een aantal cyclussen een conclusie uit het onderzoek is gekomen. Anders kun je jarenlang hetzelfde blijven onderzoeken.
Wat in het derde onderzoek opviel was het vele observeren en het groepsinterview. Dit is iets wat bij dit soort onderzoek goed gebruikt kan worden. Dit zal ik zeker meenemen in mijn eigen onderzoek.

Na alledrie de onderzoeken te hebben gelezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het eerste onderzoek het beste bij mij past. Ik vind het fijn om concreet te werken en om meerdere mensen bij je onderzoek te betrekken. Al met al is het dus erg fijn geweest om deze onderzoeken te lezen en heb ik genoeg ideeen opgedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten